Important Notes for Graf for Sem 2

Jenis Graf

Bar Kompaun

Kata-kata Kunci:

Bilangan, pola, perubahan pola, perubahan, aliran, trend, peratus/kadar, tiada kata kunci

 

Bar Komponen

Kata-kata Kunci:

Jumlah, amaun, kuantiti, komposisi (penduduk), mengikut tahun, diikuti dengan tahun, berdasarkan tahun, sebagai komponen daripada jumlah

 

Bar Memesong

Kata-kata Kunci:

Peratus perubahan (bar), imbangan dagangan (garis)

*2 tahun data akan diberi

 

Bar Piramid Mudah

*mengandungi 2 perkara

 

Bar Piramid Kompaun

=bar kompaun

*menunjukkan 3 perkara

 

Bar Piramid Komponen

=bar komponen

*menunjukkan 3 perkara

 

Garis Kompaun

Kata-kata Kunci:

Pola, perubahan, trend, keadaan, aliran, arah aliran, naik turun, kadar/peratus (pertumbuhan ekonomi) (bar, garis)

 

Garis Komponen

Kata-kata Kunci:

Jumlah, kuantiti, amaun

*ekonomi–import, eksport, perolehan

 

Gabungan (2 graf yang berlainan)

Kata-kata Kunci:

Rujuk kepada bar/garis komponen dan bar/garis kompaun

*2 unit yang berlainan

 

Carta Pai Berbanding

Kata-kata Kunci:

Perbandingan, perbezaan

*2 perkara yang sejenis

 

Carta Pai Bertingkat

*2 perkara yang tidak sejenis

*mempunyai jumlah yang sama

Karangan for Sem 2 (Part 2)

Kemiskinan bandar dikatakan berpunca daripada keengganan individu tersebut merebut peluang ekonomi yang disediakan oleh kerajaan. Bincangkan faktor berlakunya masalah kemiskinan bandar dan usaha untuk menangani masalah tersebut.

Pendahuluan :
Masalah kemiskinan bukan sahaja dihadapi oleh rakyat yang tinggal jauh di pedalaman tetapi mereka yang tinggal di bandar-bandar besar kerana tidak berkemampuan untuk menyara diri dan keluarga.

Isi-isi (Punca) :
Peningkatan kos hidup
  • kos hidup di bandar semakin meningkat
  • keperluan asas memerlukan perbelanjaan yang tinggi
  • sekar mendapatkan rumah / tempat tinggal
  • terpaksa bersesak di kawasan setinggan
Taraf pendidikan yang rendah
  • golongan penghijrah dari luar bandar berbekalkan kelulusan dan kemahiran minimum
  • gagal memperoleh pekerjaan yang menjanjikan pendapatan lumayan
  • gaji yang rendah mendorong mereka mencari pekerjaan sampingan lain termasuk melakukan kerja-kerja haram / meminta sedekah
  • terdedah dengan masalah sosial yang lain
Persaingan memperoleh pekerjaan
  • gagal bersaing mendapatkan pekerjaan / peluang perniagaan
  • terpinggir tanpa menerima sebarang maklumat dan bentuk bantuan
  • keadaan terpinggir dari segi ekonomi dan sosial memburukkan keadaan dan sukar meningkatkan taraf hidup mereka
  • mereka tidak mampu menikmati aspek kehidupan moden
Isi-isi (Langkah) :
Program pembangunan ekonomi
  • melibatkan penyertaan penduduk miskin di bandar dalam pelbagai program pembangunan ekonomi kerajaan seperti Program Pembasmian Kemiskinan Bandar
  • golongan miskin tegar bandar akan dibantu dari pemilikan rumah, latihan kemahiran, keusahawanan dan bantuan sara diri
Meningkatkan latihan dan kemahiran
  • meningkatkan latihan kemahiran dalam bidang yang bersesuaian
  • golongan miskin diberikan latihan kemahiran dan kerjaya, program kecemerlangan pendidikan
  • pihak kerajaan menawarkan program latihan kemahiran serta keusahawanan kepada wanita menerusi Jabatan Pembangunan Wanita dan Amanah Ikhtiar Malaysia
Kesimpulan :
Usaha-usaha seumpama ini mampu mengurangkan kadar golongan miskin tegar di bandar-bandar sekiranya setiap program disambut baik oleh golongan yang terlibat.

(P.S : If there is any difference of opinions about the points above, please comment below and give suggestions. OR refer to your school teacher.)

(Source : Penerbitan Pelangi 2015 Skor A Pengajian Am STPM Penggal 2)

Karangan for Sem 2 (Part 1)

Salah satu usaha kerajaan dalam menjamin kelangsungan sistem pendidikan ini adalah dengan transformasi Dasar Pendidikan Kebangsaan. Namun begitu, terdapat usaha lain dan cabaran yang perlu dihadapi pihak kerajaan. Bincangkan.

Pendahuluan :
Sektor pendidikan di Negara sedang mengalami banyak perubahan dan pembaharuan. Selaras dengan perubahan ke arah "Pendidikan Bertaraf Dunia", Malaysia berusaha membangunkan sektor pendidikan melalui pelbagai transformasi.

Isi-isi (Usaha) :
Transformasi Sistem Pendidikan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
  • menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa
  • memastikan setiap murid cekap atau mahir dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
  • melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai
  • mentransformasikan profesion keguruan menjadi profesion pilihan
  • mengupayakan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan
  • memanfaatkan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk meningkatkan kualiti pembelajaran
Pengkorporatan Universiti
  • langkah pengkorporatan menjadikan sektor pendidikan lebih dihormati
  • pihak pentadbiran universiti diharap dapat mengadaptasikan pengurusan universiti mengikut model-model penswastaan, pengkorporatan dan persyarikatan yang menekankan kepada perkhidmatan keuntungan dan produktiviti
  • kerenah birokrasi dapat diatasi dan dapat meningkatkan kewibawaan universiti dan dapat memulakan anjakan paradigma barunya membawa era pendidikan bertaraf antarabangsa
  • menggalakkan universiti tempatan mengambil inisiatif untuk mempertingkatkan kualiti dan status pengajaran
Penggredan Universiti
  • penuntut univerisiti dapat mengetahui status universiti yang ditawarkan kepada mereka tanpa berselindung
  • meningkatkan kualiti pendidikan tinggi selaras dengan wawasan pendidikan bertaraf dunia
  • memotivasikan penuntut universiti mendedahkan potensi mereka (membuat ciptaan baharu) apabila melanjutkan pelajaran mereka di univerisiti tersebut
Isi-isi (Cabaran) :
Penghijrahan tenaga pengajar / pensyarah
  • sektor swasta menawarkan skim gaji dan beberapa kemudahan yang menarik berbanding dengan apa-apa yang disediakan oleh sektor awam
  • keperluan tenaga pengajar yang bertambah dalam sektor pendidikan swasta sejajar dengan perkembangan pendidikan negara
  • para pensyarah lebih gemar memilih untuk berkhidmat dengan swasta kerana lebih bebas
Dominasi jantina dalam profesion keguruan
  • trend masa kini menunjukkan profesion keguruan dimonopoli oleh kaum wanita
  • banyak lelaki gagal melanjutkan pelajaran kerana sikap malas yang tidak dapat dibendung
  • memberi kesan seperti masalah disiplin, keruntuhan moral dan jenayah berat semakin meningkat disebabkan komitmen yang rendah dan ketidakmampuan guru wanita menangani masalah sosial yang semakin mencabar.
Kesimpulan ;
Semua pihak perlu bersatu untuk melahirkan insan yang berilmu pengetahuan, bertanggungjawab, inovasi, kreatif, progresif dan berakhlak mulia selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.

(P.S : If there is any difference of opinions about the points above, please comment below and give suggestions. OR refer to your school teacher.)

(Source : Penerbitan Pelangi 2015 Skor A Pengajian Am STPM Penggal 2)

Recent Post

Warga Tua Patut Dihormati dan Dihargai

Popular Posts